سینمای جهان

کریستوفر نولان با دوربین ۶۵ میلیمتری سراغ جنگ جهانی دوم می رود

why-you-will-not-see-interstellar-or-any-other-christopher-nolan-movie-3d

«کریستوفر نولان» (Christopher Nolan) می‌خواهد پروژه‌ی بعدی خود را با دوربین ۶۵ میلیمتری و آیمکس رقم بزند.

این کارگردان شناخته‌شده‌ی انگلیسی که سابقا در سه‌گانه‌ی «شوالیه‌ی سیاه» (The Dark Knight) هم تجربه‌ی کار با دوربین iMax را داشته، می‌خواهد فیلم بعدی خود را با تجربه‌ی جدیدی ادغام کند که هم اقتباسی از یک رویداد حقیقی است که قریب به ۷۵ سال پیش رخ داده و هم تکنیک فیلم‌برداری متفاوتی سبت به فیلم‌های قبلی خود دارد.

فیلم‌سازهای باتجربه و اهل ریسک دوست دارند با ترکیبی از دوربین‌های قطع بزرگ (large-format) کار کنند. «کوئنتین تارانتینو» (Quentin Tarantino) هم در فیلم The Hateful Eight خود با دوربین آیمکس کار کرده و این رویکرد نولان را تحسین می‌کند.

آخرین ساخته‌ی کریستوفر نولان با نام Interstellar در عین حال که نسخه‌ی دیجیتالی باکیفیتی دارد، در قسمت‌هایی با ترکیب دوربین‌های ۳۵ و ۷۰ میلیمتری و همچنین آیمکس فیلم‌برداری شده است.

فیلم جدید نولان «دونکرک» (Dunkirk) نام دارد و درباره‌ی عملیات «دینامو» (Dynamo) است.

دونکرک نام شهری در شمال فرانسه و مرز بلژیک است. فیلم نولان البته به نبرد دانکرک اشاره دارد که در سال ۱۹۴۰ در خلال جنگ جهانی دوم بین نیروهای متفقین و آلمان‌ها رخ داد. در این نبرد ۳۰۰ هزار سرباز ارتش فرانسه، انگلستان و بلژیک طی عملیاتی به نام دینامو از این شهر که تحت محاصره‌ی آلمان‌ها بود گریختند و جان سالم به در بردند.

گفته می‌شود که «کنث برانا» (Kenneth Branagh)، «تام هاردی» (Tom Hardy) و «مارک رایلنس» (Mark Rylance) در این فیلم نقش‌آفرینی خواهند کرد اما در مورد نقش این افراد در فیلم دونکرک فعلا هیچ اطلاعی در دست نیست.

گمان می‌رود که فیلم جدید آقای نولان از لحاظ ارزش و زیبایی بصری فوق‌العاده تمام شود.

درباره نویسنده

پویان صدقی

پویان صدقی

نظر بدهید